Τηλέμαχος Καμπούρης: Το έργο πρόκειται να δημοπρατηθεί άμεσα
Οι βάσεις για την αναβάθμιση της ασφάλειας του οδικού δικτύου της πόλης της Ρόδου, μπαίνουν με την ένταξη του φιλόδοξου πρότζεκτ της κατασκευής των οκτώ κυκλικών κόμβων, το οποίο, μετά από έναν αγώνα δρόμου από πλευράς δήμου, εντάχθηκε στο «πρόγραμμα βελτίωσης οδικής ασφάλειας στο εθνικό και επαρχιακό οδικό δίκτυο» του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, με χρηματοδότηση 3,5 εκατομμυρίων ευρώ.
Το παραπάνω ειπώθηκε κατά τη χθεσινή συνέντευξη τύπου που παραχώρησε ο αρμόδιος αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων, κ. Τηλέμαχος Καμπούρης, πλαισιωμένος από την ειδική σύμβουλο του δημάρχου σε θέματα προγραμματισμού και σχεδιασμού της διοίκησης συντονισμού συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων και κοινοτικών πρωτοβουλιών, κα Βασιλική Ξεπαπαδάκη-Παπαδημητρίου, καθώς και τον κ. Νίκο Φαρμακίδη από το μελετητικό γραφείο με το οποίο συνεργάζεται ο δήμος για τη εκπόνηση της μελέτης.
Σημειώνεται ότι ο συνολικός προϋπολογισμός των έργων, μαζί με τα υποέργα, αγγίζει τα πέντε εκατομμύρια ευρώ και τα υπόλοιπο ποσό θα καλυφθεί από ίδιους πόρους του δήμου καθώς αυτό ήταν υποχρεωτικό για την ένταξη του έργου.
Ο κ. Καμπούρης
Καταρχάς, ο αντιδήμαρχος έκανε λόγο για ένα εξαιρετικά σημαντικό γεγονός καθώς η πρόσκληση έγινε γνωστή τον περασμένο Ιούλιο και μέσα σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα οι Τεχνικές Υπηρεσίες του δΔήμου σε συνεργασία με τη Διεύθυνση Προγραμματισμού και τη σύμβουλο του δημάρχου κα Ξεπαπαδάκη κατάφεραν να ετοιμάσουν την πρόταση.
Αντικείμενο της μελέτης είναι ο σχεδιασμός οκτώ κυκλικών κόμβων που θα κάνουν την αρχή για το πώς επιθυμούν να σχεδιάσουν όλο τον αστικό ιστό της πόλης. «Οι κυκλικοί κόμβοι, σχεδιάζονται με στόχο και να αποσυμφορήσουν την κυκλοφορία αλλά και να βοηθήσουν στη λειτουργία των κεντρικών αξόνων της πόλης αλλά και να βάλουν το λιθαράκι τους για να μπορέσει ο κόσμος να μάθει να έχει πολύ πιο σωστή οδηγική συμπεριφορά».
Οι κόμβοι αυτοί θα κατασκευαστούν στα εξής σημεία:
1. Είσοδος – έξοδος πόλης στο Ροδίνι.
2. Είσοδος – έξοδος πόλης στον Άγιο Δημήτριο.
3. Είσοδος – έξοδος πόλης στην περιοχή Μήδεια.
4. Είσοδος – έξοδος πόλης στην περιοχή Ψαροπούλα.
5. Είσοδος – έξοδος πόλης στη διασταύρωση Ηλ. Βενέζη – Απ. Παύλου –Παπαδιαμάντη.
6. Σύνδεση του βασικού εγκάρσιου άξονα Εθνικής Αντίστασης στη διασταύρωση με Τσαλδάρη.
7. Σύνδεση κεντρικών αξόνων Στ. Καζούλη και Κων. Παλαιολόγου
8. Κεντρικός άξονας εισόδου πόλης Δημοκρατίας και Κομνηνών
Σημείωσε, ακόμη, ότι οι κόμβοι έχουν σχεδιαστεί έτσι ώστε να είναι προσβάσιμοι και στα ΑμέΑ και ειδικότερα στους συμπολίτες μας με προβλήματα όρασης, για τους οποίους θα υπάρχει η ενδεδειγμένη όδευση. Επίσης, το έργο δεν προβλέπει μόνο την κατασκευή των κυκλικών κόμβων αλλά και παρεμβάσεις στις γύρω περιοχές και στα πεζοδρόμια των περιοχών αυτών.
Περιλαμβάνει ακόμα μία σημαντική παρέμβαση στην οδό Παπαδιαμάντη που, όπως είπε, είναι μία ταλαιπωρημένη οδός καθώς χρησιμοποιείται τόσο συχνά από τους πολίτες του νησιού που, πραγματικά, η αλλαγή θα είναι πολύ αισθητή και ο δρόμος θα γίνει πολύ λειτουργικός.
Οι παρεμβάσεις που προβλέπονται σε ξεχωριστή μελέτη είναι οι εξής:
α) Διάνοιξη της οδού Παπαδιαμάντη σε όλο το πλάτος της (26μ.), όπως προβλέπεται από το σχέδιο πόλεως Ρόδου.
β) Ασφαλτόστρωση των χωμάτινων τμημάτων.
γ) Καθαίρεση της υφιστάμενης στρώσης κυκλοφορίας και αντικατάσταση της με νέα.
δ) Κατασκευή εκατέρωθεν της οδού νέων πεζοδρομίων με πλάκες, πλάτους 2,50μ. και τη δημιουργία θέσεων στάθμευσης οχημάτων.
ε) Κατασκευή κεντρικής νησίδας με πλάκες και χώρο πρασίνου, πλάτους 3,00μ.
στ) Τοποθέτηση ιστών ηλεκτροφωτισμού στην κεντρική νησίδα.
Ένα υποέργο της συγκεκριμένης πρότασης είναι η επισήμανση των διαβάσεων στο περιμετρικό οδικό δίκτυο του εμπορικού ιστού της πόλης της Ρόδου και συγκεκριμένα στις οδούς: Αλέξανδρου Διάκου, Α. Παπάγου, 7ης Μαρτίου, Γ. Παπανικολάου, Κω, Καλύμνου, Ακτής Μιαούλη, πλατεία Σύμης και Ακτή Σαχτούρη, με σκοπό την ασφαλέστερη διέλευση των πεζών από τις υφιστάμενες διαβάσεις.
Όπως επισήμανε ο αντιδήμαρχος, για το έργο αυτό θα γίνει η καθαίρεση του παλαιού ασφαλτοτάπητα στις θέσεις των διαβάσεων, κατασκευή νέου, οι διαβάσεις θα φτιαχτούν με νέα θερμοπλαστικά ή ψυχροπλαστικά υλικά με γυαλοσφαιρίδια, οπότε δεν θα χρειάζεται να τις ανανεώνουν ξανά και ξανά.
Το έργο πρέπει να δημοπρατηθεί άμεσα και ήδη, χθες το πρωί, έγινε μία πρώτη συνάντηση με τους υπηρεσιακούς παράγοντες των Τεχνικών Υπηρεσιών προκειμένου να εξετάσουν πώς θα προχωρήσουν από εδώ και πέρα.
Έχουν υποχρέωση να συνάψουν τη σύμβαση και να έχουν ανάδοχο μέχρι τις 30 Ιουνίου και ευελπιστούν τέτοια εποχή του χρόνου να ξεκινήσουν την υλοποίηση αυτού του μεγάλου έργου, είπε και ευχαρίστησε όλους όσοι συνέβαλαν και ιδιαίτερα τον δήμαρχο και για την εμπιστοσύνη αλλά και για την καταλυτική του συμβολή στο να γίνει αποδεκτή η πρόταση του δήμου.
Ο κ. Ν. Φαρμακίδης
Από την πλευρά του, ο κ. Φαρμακίδης, καταρχάς, θέλησε να επισημάνει ότι πολλοί συμπολίτες μας είναι αμήχανοι μπροστά στον κυκλικό κόμβο και θέλησε να ξεκαθαρίσει γιατί γίνεται αυτή η προσπάθεια να γίνουν οι κυκλικοί κόμβοι, που πλέον είναι παντού στον πλανήτη, αφού όλοι οι παλιοί κόμβοι αλλάζουν και γίνονται κυκλικοί ενώ πολλοί δεν γνωρίζουν πώς να τους χρησιμοποιήσουν.
Σύμφωνα με τον κ. Φαρμακίδη, λοιπόν, ο κυκλικός κόμβος έχει την εξής ιδιαιτερότητα: ότι, άσχετα ποιος είναι ο δρόμος από τον οποίο προέρχεσαι, πρέπει να δίνεις προτεραιότητα σ’ αυτόν που βρίσκεται μέσα στον κόμβο.
Η οδήγηση είναι κάτι πολύ περίπλοκο και πολύ δύσκολο θέμα και όταν σχεδιάζουν έναν δρόμο, στόχος τους είναι να διευκολύνουν τον οδηγό να παίρνει γρήγορα αποφάσεις παρά τις αδυναμίες που έχει. Όπως εξήγησε, σε έναν απλό κόμβο, μία διασταύρωση, οι πλέξεις των αυτοκινήτων είναι…32 ενώ σε έναν κυκλικό κόμβο η πλέξη είναι μία και βέβαια η διαφορά είναι τεράστια.
Είπε, ακόμη, ότι ένας κυκλικός κόμβος έχει μία πολύ υψηλή τεχνογνωσία και δεν είναι απλά στρογγυλός, ενώ οι κόμβοι αυτοί δεν είναι πάντα σε μεγάλες διαστάσεις. Αυτοί που θα κατασκευαστούν στη Ρόδο έχουν περίπου 20 μέτρα διάμετρο και είναι ευρύχωροι και χωρίς προβλήματα για τον οποιονδήποτε.
Κλείνοντας, ο κ. Φαρμακίδης είπε ότι ήταν μία γιγαντιαία προσπάθεια για να γίνει αυτή η μελέτη μέσα σε τόσο λίγο χρονικό διάστημα και θέλησε να ευχαριστήσει την κα Βαρβάρα Στεφανίδου-Αδαμάκη, τον Κωνσταντίνο Φαρμακίδη και τον ηλεκτρολόγο κ. Μιχαλάκη, που είναι η κύρια ομάδα, σε συνεργασία με τις Τ.Υ,. που έκαναν αυτή τη μεγάλη προσπάθεια με μόνο στόχο να βοηθήσουν την πόλη μας.
Η κα Β. Ξεπαπαδάκη
Από την πλευρά της, η κα Ξεπαπαδάκη εξέφρασε την ικανοποίησή της και εξήρε την ανταπόκριση του αντιδημάρχου σ’ αυτό το τόσο δύσκολο project που είχαν να φέρουν εις πέρας, από τη στιγμή που η πρόσκληση βγήκε στις 5 Ιουλίου και η καταληκτική ημερομηνία ήταν στις 27 του ίδιου μήνα και έπρεπε να συντάξουν έναν φάκελο υποβολής με ένα έργο 5 εκατ. ευρώ.
Παρά ταύτα, μετά και τη ρητή εντολή που είχαν από τον δήμαρχο, ο κ. Καμπούρης ενήργησε άμεσα και σε συνεργασία με τον κ. Φαρμακίδη και τα στελέχη της διεύθυνσης Τεχνικών Έργων κατάφεραν να υποβάλουν τον φάκελο.
Στη συνέχεια, παρά το γεγονός ότι ο ρόλος της είναι τεχνοκρατικός όπως είπε, θέλησε να κάνει ένα σχόλιο για τη δραματική αύξηση των τροχαίων ατυχημάτων στο νησί μας, επέστησε την προσοχή στην ώριμη και υπεύθυνη οδηγική συμπεριφορά.
Για το συγκεκριμένο έργο είπε ότι δεν πρόκειται για μία συντήρηση του οδικού δικτύου αλλά για ένα έργο που εκθετικά θα αυξήσει την οδική ασφάλεια και ο σχεδιασμός από τον δήμαρχο δεν σταματά σ’ αυτό το έργο.
Υπάρχουν άλλα δυο υποέργα που, επίσης, έχουν ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης σε άλλη πρόταση που έχει να κάνει με τις έξυπνες πόλεις, τα οποία λειτουργούν συμπληρωματικά στο γενικότερο πλάνο για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας.
Πρόκειται για το σύστημα των «έξυπνων» διαβάσεων που ανέρχεται στα 320 χιλιάδες ευρώ και την τοποθέτηση έξυπνων σηματοδοτών και συστήματος ελέγχου κυκλοφορίας οχημάτων, προϋπολογισμού 515 χιλιάδων ευρώ. Αθροιστικά αυτά τα τρία έργα φθάνουν στα 6 εκατ. ευρώ ενώ έπονται και άλλα που αναμένουν να ενταχθούν.